בדיקת אקסום - Whole exome sequencing

בדיקת אקסום הינה בדיקת ריצוף, משמע, קביעת רצף האותיות המלא של איזורים מקודדים לחלבונים בדנ"א. בדיקה זו מכוונת לכ-1.5% מכלל החומר הגנטי, אך מאתרת כ-85% מהשינויים הגנטיים ברצף דנ"א שעלולים לגרום לבעיות באדם. כאמור, אם מדמים בדיקת כרומוזומים מיקרוסקופית לספירת ספרים על מדף, ואת בדיקת שבב ציטוגנטי לספירת העמודים בכל ספר, בדיקת אקסום מאפשרת לנו לקרוא את המילים בספריית הדנ"א שלנו.

עבודות מראות שבדיקת אקסום בהריונות עם אולטרה-סאונד לא תקין מאפשרת גילוי של כ-10-20% הפרעות גנטיות (בנוסף לבדיקת שבב ציטוגנטי). באשר לתועלת שבבדיקת אקסום בהריונות עם אולטרה-סאונד תקין – נכון ליום כתיבת שורות אלה (אפריל 2021) טרם פורסמו עבודות שבחנו נושא זה.

פאנל גנטי

פאנל גנטי הינה בדיקת ריצוף (ולעיתים גם בדיקת חסרים ותוספות) בגנים ספציפיים, שקשורים להפרעה רפואית מסוימת. מוכרים פאנלים גנטיים למחלת אפילפסיה, ליקוי שמיעה, מחלת סרטן ועוד. יתרון של בדיקת פאנל גנטי הוא בדיקה מהימנה ביותר של הגנים הכלולים בה (לעומת בדיקת אקסום שהינה בדיקה רחבה אך לא בודקת את כלל הגנים באותה רמת מהימנות).

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

בדיקה גנטית לסרטן

בדיקה גנטית לסרטן

בדיקה גנטית לסרטן (ייעוץ אונקוגנטי) ייעוץ לבדיקה גנטית לסרטן מומלץ כאשר אצל המטופל/ת או במשפחה הרחבה מאובחנים מקרים של סרטן

מבנה החומר הגנטי

מבנה החומר הגנטי

מהו דנ"א? הגוף שלנו מורכב מתאים, כמו שבית בנוי מלבנים. בגרעין של כל תא נמצא החומר הגנטי שלנו – מבנה

סגירת תפריט