מהו דנ"א?

הגוף שלנו מורכב מתאים, כמו שבית בנוי מלבנים. בגרעין של כל תא נמצא החומר הגנטי שלנו – מבנה דמוי חוט הבנוי מאותיות שנקראות נוקלאוטידים. יש סה"כ ארבעה סוגי נוקלאוטידים – A, T, C, G – וזה מדהים שארבעת האותיות האלה קובעות את התכונות שלנו ואת בריאותנו. בכל תא יש כשלושה מיליארדים של אותיות כאלה, והחומר הגנטי בתאים של בני אדם נמצא בצורה של DNA – מעין שני חוטים ארוכים המלופפים אחד סביב השני. דנ"א מתורגם לחומצות אמיניות, המרכיבות את החלבונים, האחראים על תפקודים מרובים בגוף.

מהו גן?

זהו מקטע מסוים של דנ"א שבד"כ מקודד לחלבון האחראי על תפקוד מסוים בגוף. הגן הכי קטן (SRY) הוא באורך 828 נוקלאוטידים, והגן הכי ארוך הקשור למחלה באדם – הגן Dystrophin באורך מעל שני מיליוני נוקלאוטידים!

מהם כרומוזומים?

אלה הם חוטי דנ"א דחוסים שאפשר לראות ולספור אותם במיקרוסקופ. באופן רגיל בכל תא יש 23 זוגות כרומוזומים: זוג של כרומוזומי המין (XX אצל נשים ו-XY אצל בנים) ועוד 22 זוגות הממוספרים מ-1 עד 22 ומסודרים לפי הגודל.

מהן מוטציות?

אלה הן שיבושים ברצף התקין של האותיות = הנוקלאוטידים.
מוכרות מוטציות נקודתיות point mutations – למשל החלפת נוקלאוטיד אחד באחר, או מחסור של כמה אותיות, או לחליפין תוספת של מספר נוקלאוטידים.
יתכנו גם חסרים או תוספות גדולים יותר בחומר הגנטי – למשל כאשר יש חסר של אלפי נוקלאוטידים, או אף כמה מיליונים, המשפיעים על כמה וכמה גנים יחד.
שינויים בחומר הגנטי בגן מסוים בד"כ משפיעים על תפקוד של אותו הגן, וכך מתפתחות מחלות גנטיות. ידועים גם שינויים שפירים – כאלה שבעצם לא משפיעים על תפקוד הגן.

מהו "החומר" עליו אפשר לבצע בדיקות גנטיות?

לרוב בדיקות גנטיות מתבצעות בדגימת דם, בחלק מהמעבדות קיימת אפשרות גם לדגימת רוק.
במידה ומדובר בהריון, בדיקות גנטיות אבחנתיות של העובר מתבצעות באמצעות דיקור מי שפיר או דגימה של סיסי שליה.

מאמרים נוספים שאולי יעניינו אותך

מחלות גנטיות

מחלות גנטיות

מהן מחלות גנטיות? מדובר במחלות הנגרמות (לפחות בחלקן) כתוצאה משיבושים או פגמים בחומר הגנטי. שיבושים גנטיים יכולים להיות מורשים מההורים,

סגירת תפריט